W tym roku
obchodzimy 150 –lecie uruchomienia Drogi Żelaznej St. Petersbursko –
Warszawskiej ( Kolei Warszawsko – Petersburskiej).
Oficjalnie całą
linię oddano do użytku 15 grudnia 1862 roku. Natomiast pierwszy pociąg na
odcinku Warszawa – Białystok przejechał 18 maja, a pierwszy płatny pociąg
osobowy już 18 września 1862 roku wyjechał z warszawskiej Pragi (dworzec
Warszawa Wileńska) i po 38 godzinach dojechał do Petersburga pokonując 1000 km.
Historia
kolei na Podlasiu zaczyna się w 1862 roku, gdy otwarto „drogę żelazną” z Warszawy
do Petersburga przez Grodno i Wilno. Była to druga linia kolejowa wybudowana na
terenie Królestwa Polskiego, a pierwsza, która przecinała dzisiejsze
województwo podlaskie. Budowę połączenia władze carskie zaczęły w 1851 roku i
prowadziły do wybuchu wojny krymskiej w 1853 r. Prace wznowiono w 1857 roku po
utworzeniu „Głównego Towarzystwa Rosyjskich Dróg Żelaznych” skupiającego przeważnie
kapitał francuski. Prawie wszystkie linie kolejowe na terenie województwa
podlaskiego wybudowali Rosjanie. Robotników pracujących przy budowie kolei rekrutowano
przeważnie z danego terenu, na którym powstawał dany odcinek linii. Z różnych
powodów prace przy budowie linii się wydłużały. Pierwotnie planowano oddać
linię warszawsko –petersburską w 1861 roku. Dzięki kolei Warszawa – Wilno –
Petersburg, która przechodziła przez Białystok, od 1862 roku nastąpił
przyspieszony rozwój miasta. Linia ta omijała Supraśl, Choroszcz, Michałowo,
Knyszyn, Dobrzyniewo, Ciechanowiec – dotychczas główne ośrodki przemysłu. Kolej
warszawsko – petersburska omijając wyższe wymienione miejscowości przesądziła
ostatecznie o lokalizacji w Białymstoku centrum tworzącego się samorzutnie
okręgu przemysłu włókienniczego. Nowo otwarta linia umożliwiała tani i szybki
dowóz materiałów oraz wywóz gotowych produktów, co stawiało miasto w pozycji
uprzywilejowanej wobec okolicznych, starszych ośrodków włókienniczych. Wraz ze
wzrostem produkcji, transport towarów nabierał coraz większego znaczenia, co w
końcu odegrało decydujące znaczenie w rozwoju przemysłu w Białymstoku.
Na terenie
powiatu wysokomazowieckiego ( w tamtym czasie guberni augustowskiej, powiecie
łomżyńskim – kierowany był on przez naczelnika powiatowego) miały powstać 2
stacje: Czyżew i Średnica.
Pismo
Gubernatora Cywilnego Augustowskiego do Naczelnika Powiatu Łomżyńskiego –
Suwałki dnia 27 marca/8 kwietnia 1850 roku w sprawie wybudowania drogi żelaznej
z St. Petersburga do Warszawy.
Koleje
Żelazne w Królestwie Polskim i na Litwie w 1863 roku
Budynek
dworca kolejowego w Czyżewie zbudowany ok. 1859 – 1862 r.
Dworzec w Szepietowie
w 1919 roku, zburzony we wrześniu 1939 roku, już nie został odbudowany.
Parowozy na
kolei Warszawsko – Petersburskiej były opalane początkowo drewnem.
Droga
Żelazna Warszawsko – Petersburska. Parowóz D7 z 1862 roku
Droga
Żelazna Warszawsko – Petersburska. Parowóz B120 Borsig (II poł. XIX wieku)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz